Performance marketing, azaz marketingstratégia

Marketingstratégia ma

Kutatás nélkül vakrepülés a kommunikáció. Célcsoportonként meg kell találnunk, mi működik, mi nem – és az értékesítés a mérce. A marketingstratégia régi alapelve: célcsoport, üzenet, büdzsé és médiaválasztás összhangja képes eredményt hozni. Nevezhetjük ezt „performance marketingnek” is.

Marketingstratégia tervezési folyamat

A 2014-es marketing trendekről szóló jóslatok nagy része újabb és újabb internetes illetve mobil lehetőségeket tár elénk. Szinte feledésbe merül, hogy offline eszközeinket is érdemes évről évre szemre vételeznünk, és néha megújítanunk. Pedig bármilyen vonzó is az online hype, hiba lenne a hagyományos elemeket elhanyagolni. Az online és offline marketing módszerek egészséges elegyében érdemes gondolkodnunk: egyik üzletben egyik módszer működik jól, máshol más.

Bármilyen akciótervet is dédelgessünk, kutatás nélkül vakrepülés a kommunikáció. Teszteljük a különféle módszerek hatásosságát saját ágazatunkban, hallgassuk meg az ügyfeleinket, és ne feledkezzünk meg legfontosabb belső információ- és erőforrásunkról, a munkatársakról! Célcsoportonként meg kell találnunk, mi működik, mi nem – és végső soron mindig az értékesítés a mérce.

Nevezhetjük ezt divatos szóval „performance marketingnek” is (a kifejezést főként online guruk használják előszeretettel), de jobban belegondolva válság előtti időben sem volt ésszerű egyéni ízléstől és ötletektől vezérelve kiválasztani a mix elemeit. Bánki Attilát idézve: „az álmos arcú, kicsit őszülő analitikus, aki belenéz a statisztikákba meg fogja mondani, hogy ennek a márkának, ebben a kampányban, ezzel az üzenettel, melyik a legjobb csatorna.” A jól megalapozott marketingstratégia-tervezés után pedig természetesen szárnyalhat a kreativitás.

Bizalomépítés

Számos elemzés és tanulmány vizsgálta már a válság hatását az üzleti életre, és a sok tanulság, következtetés között rendre felbukkan a „bizalom” kifejezés. E fogalom a labilis pénzügyi viszonyok közt még nagyobb súlyt kap: az ügyfelek számára még kényesebb kérdés, hogy mennyire bízhatnak meg a másik félben. Természetesen az online üzlet és kommunikáció területén is egyre több bizalomerősítő megoldás működik, mégis felértékelődnek a személyesebb offline eszközök.

2014-ben várhatóan erősödik a szakmai rendezvények súlya, a személyes tapasztalatszerzés, a közvetlen párbeszéd lehetősége felértékelődik. Ez pedig kiváló alkalom a marketingszakemberek számára a márkaépítésre, és egyúttal a vevői visszajelzések minél szélesebb és mélyrehatóbb gyűjtésére is.

Ugyanígy megnőhet a szerepe a helyi, célzott megjelenéseknek, illetve a közösségi aktivitásoknak. Jó lehetőséget kínál a célzott, teljesítmény-orientált, ugyanakkor mégis színes, megkülönböztetni képes megoldásra a gerillamarketing. Ráadásul ebben is vegyíthetünk offline, online és ambient elemeket is.

Marketingstratégia

Összegezve tehát a performance marketing elsősorban marketingstratégia! A technológiai fejlődés révén a bőség zavarával küzdenek a marketing- és PR-szakemberek is, ám a látványos kreatív akciók sorozata gyakran nem áll össze olyan egységes egésszé, amelynek elemei rendíthetetlenül az eredetileg meghatározott célok felé mutatnak. (Már ha voltak megfogalmazott célok.)

Egy-egy kampány, és a hosszú távú kommunikáció is akkor lehet hatékony, ha a cégstratégiát támogató marketingstratégia készül. Ha szem előtt tartjuk az egyszerű régi tervezési elvet: célcsoport, üzenet, büdzsé és médiaválasztás összhangja képes eredményt hozni. És bizalmat építeni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük