A taxisok felháborodása addig érthető is: valóban egyenlőtlen az árverseny, ha csak nekik kell betartaniuk a szabályozásokat. De az übergáz taxistüntetés a tankönyvekben a kontraproduktív akciók egyik példája lehet: az Uber app a napokban ért népszerűsége csúcsára.
Nem kétséges, hogy az alig 2 éve életbe lépett szabályozásra szükség volt: a taxihelyzet szégyenfoltja volt a fővárosnak az ide látogató turisták előtt is, de nekünk is gáz volt a „hiénákat” látni, a lerongyolódott kocsik és sofőrök „szolgáltatásait” igénybe venni. Jött a fix tarifa, egységes arculat, kötelező bankkártya-terminál, működő klíma, műszaki előírások – mind az utasok komfortérzetét növelendő. Ez persze költségekkel járt a taxisok számára.
Volt is felháborodás, amikor tavaly novemberben nálunk is elindult az Uber okostelefon appra épülő szolgáltatása, ami a taxitársaságok kiiktatásával köt össze utast fuvarozóval, és így teremt konkurenciát – megkerülve a szabályozott taxizás előírásait, no meg költségeit. Az indulat eddig érthető is: így valóban egyenlőtlen az árverseny. 450 Ft alapdíj, 280 Ft kilométer-díj, és 70 Ft várakozási percdíj áll szemben 300 / 130 / 25 Ft-os tarifákkal.
Az már kevésbé világos, miért nem készült azóta sem az Ubert akár csak megközelítő taxihívó app, miért nem sikerült személyes szolgáltatási minőségben vonzóvá válni az utasok számára, miért nem volt olyan érdekképviselete a taxisoknak, amely a főváros vagy a kormány tárgyalópartnerévé válhatott volna.
Most pedig bejelentetlen demonstrációval, a blokáddal, dugóval, a vélt Uberesek zaklatásával sikerült a taxisoknak maguk ellen hangolni a fővárosiakat, és elérni, hogy az Uber app letöltések száma többszörösére nőjön. Ez az übergáz tüntetés a tankönyvekben a kontraproduktív akciók példájaként foglalhatja el majd a helyét. Pedig van taxis, aki 10 szóban össze tudta foglalni a lényeget: „Az Uber egy brilliáns ötlet, csak a szabályok legyenek egyformák”