Alapvetően mindig az integrált marketing- és kommunikációs eszköztárban hittem, és minden új és új csatorna hype-ja idején igyekeztem megtartani az ésszerű arányokat. Az online marketing eszközök célozhatósága és mérhetősége valóban kiváló, de kizárólagosságukban, hovatovább mindenhatóságukban bízni túlzás. És ugyanígy indokolatlan eltúlozni az online szakértelem felsőbbrendűségét is.
Egyrészt a médiamixben is érdemes megőrizni az arányérzékünket, és nem elfelejtkezni arról, hogy bár az online célközönség egyre nő, azért messze nem kizárólagos. Számos olyan termék, szolgáltatás van, amelynek fizetőképes célcsoportját nemcsak aktív internet felhasználók képezik, sőt!
Másrészt egyre gyakrabban látok olyan elvárásokat megfogalmazni a marketinges pozíciók kapcsán is, amik azt jelzik, túlmisztifikáljuk az online / digitális eszközöket. Gyakran a marketingvezetőtől várják el, hogy keresőoptimalizálást folytasson, közösségi médiakampányokat kalibráljon, mobilkommunikációt paraméterezzen. Márpedig ez technokrata túlzás! Ahogy a marketing és kommunikáció egyéb területein sem szempont, hogy a kapcsolódó szakmák (rendezvényszervező, reklámgrafikus, plakátragasztó, nyomdász, filmrendező, copywriter stb.) kivitelezője / mestere legyen, ugyanúgy az online marketing területén is az a fontos, hogy értse, tervezni és kontrollálni tudja a folyamatokat – alkalmazni őket, hogy a stratégiát szolgálják.
Bármerre is fejlődjön az eszköztár, a marketing- és PR-vezetők feladata továbbra is a stratégia kidolgozása, a tervezés, a koordináció – és nem utolsósorban a munkatársak vezetése marad. A „kódolást” pedig bízzuk a szakemberekre.